Ten etap rozpoczynamy od złożenia wniosku o nadanie nam numeru NIP lub jeżeli działalność ma być prowadzona w spółce, składamy wniosek o NIP dla spółki.
Obowiązek ten wynika z art. 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. nr 142 z późn. zm.).
Zgłoszenia dokonuje się raz, bez względu na rodzaj i liczbę płaconych podatków, formę opodatkowania, rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę przedsiębiorstw.
Wniosek o nadanie NIP składa się we właściwym ze względu na siedzibę firmy Urzędzie Skarbowym.
Aby dokonać rejestracji w Urzędzie Skarbowym należy złożyć następujące dokumenty (kserokopie):
Osoby fizyczne:
- wypełniony formularz NIP - 1,
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- REGON,
- umowę rachunku bankowego
Spółki Prawa Handlowego:
- wypełniony formularz NIP -2,
- REGON,
- akt notarialny o założeniu spółki,
- postanowienie sądu rejestrowego o zarejestrowaniu spółki,
- wypis z rejestru handlowego,
- umowę rachunku bankowego,
- umowę najmu lokalu.
Żądanie przez Urząd Skarbowy doręczenia umowy rachunku bankowego może dotyczyć działających już podmiotów, a nie przedsiębiorców rozpoczynających działalność.
Dopóki przedsiębiorca nie prowadzi działalności jego obrót (sprzedaż, zakupy) wynosi 0,00 złotych, a zatem z pewnością nie ma obowiązku posiadania rachunku bankowego i Urząd Skarbowy nie może nakładać na niego dodatkowych obowiązków, które nie wynikają z ustawy.
Jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na obszarze działania innego Urzędu Skarbowego niż ten na którego obszarze prowadzona jest działalność gospodarcza, musi on złożyć formularz w obu urzędach.
W Urzędzie Skarbowym miejsca zamieszkania będzie składał rozliczał się z podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w Urzędzie Skarbowym miejsca prowadzenia działalności będzie rozliczał podatek od towarów i usług (VAT).